Skriftlig spørsmål fra Lene Vågslid (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1329 (2020-2021)
Innlevert: 16.02.2021
Sendt: 17.02.2021
Besvart: 24.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Lene Vågslid (A)

Spørsmål

Lene Vågslid (A): Når har regjeringen tenkt å gjennomføre flyttingen og vil ny tømmerterminal være et prosjekt befolkningen i Telemark kan se omtalt i ny Nasjonal transportplan?

Begrunnelse

I august 2019 konkluderte Banenor i sin rapport «Tinnosbanen, (Hjuksebø)- Tinnoset, Tømmerterminal Telemark» med at alternativ 7 Sunde ved Nordagutu i Midt Telemark oppnår best måloppnåelse for etablering av en ny tømmerterminal til erstatning for dagens terminaler i Lunde, Bø og Notodden.
Nome, Midt Telemark, Drangedal, Notodden kommuner jobber nå sammen med Vestfold og Telemark fylkeskommune i Togforum Sørlandsbanen for å få fortgang i å bygge en ny tømmerterminal på Sunde ved Nordagutu. Ny tømmerterminal er et samfunnsøkonomisk viktig infrastrukturtiltak med store positive ringvirkninger for alle kommuner og næringsliv i Midt, Vest og Aust Telemark.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen skal før påske legge fram neste Nasjonale transportplan, for årene 2022-2033. Vi er i innspurten med dette arbeidet nå, og vil i forbindelse med fremleggelsen av stortingsmeldingen presentere regjeringens prioriteringer de kommende tolv årene.
Når det gjelder tømmerterminal ved Nordagutu, så har Bane NOR levert et plangrunnlag for en slik terminal. Etter det Samferdselsdepartementet kjenner til, innarbeider nå Midt-Telemark kommune terminalen i sin kommunedelplan.
I neste Nasjonale transportplan har regjeringen varslet at det skal innføres porteføljestyring av investeringsprosjekter. Dette innebærer at oppstartstidspunkt for det aktuelle prosjektet ikke vil bli endelig definert gjennom Nasjonal transportplan. Jeg viser også til at departementet i forbindelse med utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for 2022-2033, har mottatt en rekke innspill fra både fagetatene våre og lokale og regionale aktører. Jeg viser videre til at Jernbanedirektoratet og Bane NOR i innspillet til Nasjonal transportplan 2022-2033 har lagt til grunn at en tømmerterminal ved Nordagutu kan være ett blant flere godsrelaterte prosjekter som er aktuelle for realisering i tidsrommet som neste Nasjonale transportplan dekker.
Regjeringens ambisjoner for utvikling av jernbanen, herunder godsområdet og investering i tømmerterminaler, vil avhenge av den påfølgende stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan, og de til enhver tid gjeldende økonomiske rammer.